کد مطلب:30032
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
تعريف ايمان چيست؟
مناسبترين تعريفي كه براي ايمان ميتوان در نظر گرفت عبارتست از تصديق وجداني فعال و اينكه بعضي از دانشمندان ايمان را فقط با تصديق معرفي ميكنند چنانكه در بعضي از منابع حديثي نيز آمده است، منظور بيان ركن بارز و قابل درك عموم مردم است و با نظر به لوازم و مختصات ايمان، ميتوان گفت كه مقصود اصلي عبارتست از همان تصديق وجداني فعال، زيرا مجرد تصديق در عالم ذهن ممكن است موجب ترتيب اثر نباشد و اين تفكيك ميان تصديق و ترتيب اثر را دربارة حقائق بسيار فراواني مشاهده ميكنيم. از آن جمله:
همه ميدانند و تصديق ميكنند كه خودخواهي به معناي «خود را هدف ديدن و همة اشياء و مردم را وسيله تلقي كردن» قبيح است، يعني قبح اين خودخواهي مورد تصديق همة مردم در همة دورانها بوده است، با اينحال، چه اند كند كساني كه اين تصديق را از روي وجدان پذيرفته (به اصطلاح از اعماق قلب وجدان نموده) و آن را بعنوان جزئي يا عنصري فعال از شخصيت خود تلقي نمايند، بطوريكه براي تصديق مزبور آن ارزش و عظمت را قائل باشند كه براي خود شخصيتشان. آيا كسي را سراغ داريد كه آگاه باشد ولي ضرورت عدالت را براي حيات فرد و اجتماع تصديق نكند؟ قطعي است كه چنين شخصي را نميتوان پيدا كرد، با اين حال، مسلم است كه عمل كنندگان به عدالت همواره در اقليت بودهاند. آيا چنين نيست كه اكثريت قريب به اتفاق انسانهائي كه دربارة معني و هدف عالي زندگي انديشيدهاند، تصديق ميكنند كه مرگ نميتواند پايان كار آدمي باشد، و به قول نظامي گنجوي
كار من و تو بدين درازي
كوتاه كنم كه نيست بازي
و حتماً براي تفسير معقول اين زندگي بايد به معاد معتقد شد، با اينحال، شمارة انسانهائي كه اين اصل را جدي ميگيرند و در اين زندگي دنيوي آن را مبناي اساسي قرار ميدهند در برابر مردم بيخيال و طرفداران «باري به هرجهت» بسيار بسيار در اقليتند. از امثال موارد فراوان اين تفكيك ميان تصديق و پذيرش وجداني فعال بخوبي اثبات ميشود كه ايمان فقط تصديق مجرد نيست، بلكه همانگونه كه اشاره كرديم، ايمان عبارتست از تصديق وجداني كه مانند عنصر يا جزئي فعال از شخصيت آدمي درآيد و در حركات شخصيت دخالت بورزد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 20
آيةالله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.